Oznakowanie poziome to znaki drogowe, które umieszczane są na nawierzchni jezdni, dróg i ulic oraz ciągów komunikacyjnych w budynkach przemysłowych. Poziomie znaki drogowe przyjmują postać linii, pasów, strzałek, piktogramów, elementów punktowych i napisów. Występują w kolorze białym lub żółtym z zastrzeżeniem, że znaki barwy żółtej są tymczasowe i nadrzędne w stosunku do białych. Oznakowanie poziomie może występować samodzielnie, ale najczęściej towarzyszą mu znaki pionowe.
Zasady umieszczania oznakowania poziomego na drogach reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Przepisy prawne można z powodzeniem odnieść także do oznakowania poziomowego w ciągach komunikacyjnych na halach przemysłowo-magazynowych czy parkingach. Oznakowanie poziomie ma na celu organizację ruchu drogowego i zapewnienie bezpieczeństwa jego uczestnikom. Wpływa na optymalną przepustowość pojazdów, minimalizuje ryzyko wystąpienia kolizji i umożliwia sprawne przemieszczanie się osób oraz pojazdów po drogach publicznych i wewnętrznych. Zapewnia optymalne wykorzystanie powierzchni dróg i wskazuje miejsca postojowe.
Oznakowanie poziomie pełni funkcje prowadzące, segregujące, informujące, ostrzegawcze, zakazujące oraz nakazujące. Musi być bezwzględnie stosowane na drogach krajowych i wojewódzkich, natomiast na drogach powiatowych i gminnych oznakowanie poziomie jest zalecane. Natomiast na wszystkich drogach znaki poziomie muszą znaleźć się na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych, przejazdach kolejowych i tramwajowych, na dojazdach do tuneli i w miejscach niebezpiecznych. Oznakowanie poziomie musi charakteryzować się czytelnością w dzień i w nocy oraz wysokim współczynnikiem odblaskowości bez względu na warunki wilgotnościowe. Szorstkość znaków poziomych musi być zbliżona do parametrów szorstkości nawierzchni.
Podstawowe rodzaje znaków poziomych to znaki podłużne w postaci linii równoległych do osi jezdni oraz znaki poprzeczne, które wyznaczają ruch pieszych i rowerzystów w poprzek drogi oraz wskazują na linie warunkowego i bezwzględnego zatrzymania pojazdów. Biorąc pod uwagę grubość linii w oznakowaniu poziomym, może być ono cienkowarstwowe lub grubowarstwowe. Linie w oznakowaniu poziomym mogą być ciągłe lub przerywane, pojedyncze lub podwójne, a także segregujące lub krawędziowe. Warto również wspomnieć o strzałkach kierunkowych w funkcji naprowadzającej oraz znakach uzupełniających. Do tych ostatnich zaliczamy trójkąty podporządkowania, koperty czy znaki stop. Do systemu oznakowania poziomego należą także punktowe elementy odblaskowe.
Oznakowanie poziomie musi być widoczne w każdych warunkach, odporne na ścieranie i blaknięcie pod wpływem promieni UV oraz atestowane i zgodne z normami krajowymi i europejskimi. Znaki poziomie muszą być trwałe, nie mogą ulegać zabrudzeniom, a metoda ich aplikacji powinna odpowiadać wymogom ekologii. Oznakowanie poziome wykonują wyspecjalizowane firmy. Używają one nowoczesnych maszyn oraz specjalistycznych farb drogowych, w tym chemoutwardzalnych. Ich alternatywą są farby termoutwardzalne czy rozpuszczalnikowe, a także taśmy odblaskowe. Do malowania pasów na autostradach wykorzystuje się natomiast farby strukturalne. Wszystkie materiały muszą być atestowane.
Wróć do bloga